خورشت تره کردی

خورشت تره کردی

بازدیدها: 10

سلام گرم و ویژه به همه‌ی همراهان همیشگی سایت سرآشپز ۹۸ . امروز هم می‌خواهیم در این دستور آشپزی طرز تهیه خورشت تره کردی را یاد بگیریم. پس تا انتهای دستور آشپزی همراه ما باشید.

در کشور ما اقوام مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها غذای مخصوص به خودشان را نیز دارند. گاهی اوقات از درست کردن غذاهای همیشگی خسته می‌شویم و دوست داریم که غذاهای متنوع‌تری را امتحان کنیم. اینجاست که غذاهای محلی به کمک ما می‌آیند. زمانی که از غذاهای بومی و محلی استفاده می‌کنیم، باعث می‌شود که هم با فرهنگ و سلیقه اقوام مختلف کشورمان آشنا شویم و هم به برنامه‌ی غذایی‌مان یک غذای جدید اضافه می‌شود.

یکی از اقوام کشور، قوم کرد هستند که غذای خوشمزه‌ای به نام خورشت تره دارند. این خورشت با تره و گوشت گوسفندی و لوبیا و لیمو امانی و رب درست می‌شود و تقریبا از نظر شکل ظاهری شبیه به قرمه سبزی است. از نظر خوشمزگی نیز با قرمه سبزی برابری می‌کند. همچنین این غذا را علاوه بر گوشت تکه‌ای خورشتی یا گوشت قل قلی و نیز گوشت مرغ می‌توان درست کرد که سلیقه‌ای است.

طرز تهیه خورشت تره کردی

طرز تهیه خورشت تره خیلی آسان است و به راحتی می‌توانید آن را درست کنید. اما قبلش ابتدا باید با مواد اولیه برای تهیه آن آشنا شویم.

مواد لازم برای تهیه خورشت تره کردی

پیاز                          ۱ عدد

گوشت گوسفندی          ۲۵۰ گرم

لوبیا چیتی                  ۱/۲ پیمانه

تره                           ۴۰۰ گرم

گوجه گیلاسی              ۵ عدد

رب گوجه فرنگی           ۲ قاشق غذا خوری

روغن مایع                  به مقدار کافی

لیمو امانی                   ۱ عدد

نمک، فلفل و زردچوبه    به مقدار کافی

روش تهیه خورشت تره کردی

حال قدم به قدم با کمک یکدیگر خورشت تره را آماده می‌کنیم.

قدم اول:

در قدم اول پیاز داغ را آماده می‌کنیم. بنابراین پیاز را پوست گرفته و نگینی ریز خرد می‌کنیم.در تابه روغن می‌ریزیم و زمانی که داغ شد پیازها را به آن اضافه می‌کنیم تا سرخ شوند و به رنگ طلایی در بیایند.

قدم دوم:

در مرحله بعدی گوشت که به مقدار ۲۵۰ گرم بود را با آب می‌شوییم و به صورت تکه‌ای و در حد گوشت خورشتی خرد می‌کنیم. سپس گوشت خرد شده را به پیاز داغ اضافه کرده و با همدیگر تفت می‌دهیم تا رنگ آن‌ها تغییر کند.

قدم سوم:

در قدم سوم، رب گوجه فرنگی را به ترکیب گوشت و پیاز داغ تفت داده شده اضافه کرده و همچنان تفت می‌دهیم و اجازه می‌دهیم تا رنگ آن باز شود. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را نیز اضافه می‌کنیم. سه لیوان آب را به مخلوط اضافه کرده و اجازه می‌دهیم که آب جوش بیاید و جوش بزند. زمانی که آب جوش آمد شعله را کم کرده و در قابلمه را می‌بندیم و صبر می‌کنیم که گوشت بپزد.

قدم چهارم:

حال نوبت به افزودن لوبیا است. نکته‌ای که وجود دارد این است که بهتر است لوبیا را چند ساعت در آب خیس کنیم. این کار بلعث می‌شود که نفخ آن گرفته شود و زودتر نیز پخته شود. لوبیا را به قابلمه گوشت اضافه می‌کنیم و همچنان اجازه می‌دهیم که همه مواد با همدیگر پخته شوند.

قدم پنجم:

ما برای خورشت تره کردی به ۴۰۰ گرم تره نیاز داریم. این تره را از سبزی فروشی تهیه کرده و خوب آن را شست  و شو می‌دهیم و ضد عفونی می‌کنیم. سپس تره را ریز ریز به شکلی که شبیه سبزی خورشتی شود خرد می‌کنیم. در یک تابه جداگانه روغن مایع می‌ریزیم و زمانی که داغ شد تره‌های خرد شده را در آن می‌ریزیم و  در حدی که کمی سرخ شود تفت می‌دهیم.

قدم ششم:

اکنون در این مرحله، زمانی که در نیم ساعت آخر پخت خورشت بودیم، تره سرخ شده را به قابلمه مخلوط گوشت و لوبیا اضافه می‌کنیم. این ترکیب را خوب مخلوط می‌کنیم. سپس مزه خورشت را می‌چشیم و نمک و فلفل را کمی به آن اضافه می کنیم. حال لیمو امانی را داخل خورشت می‌ریزیم. در صورتی که لیمو امانی نداشتید و یا لیمو امانی دوست نداشتید جایگزین‌هایی برای آن وجود دارد. در صورت تمایل می‌توانید به جای لیمو امانی از آبلیمو و یا آبغوره با آب نارنج  نیز استفاده کنید.

در مرحله آخر؛ در ۳ دقیقه آخر زمان پخت، گوجه‌های گیلاسی را درون قابلمه می‌ریزیم. دلیل استفاده از این گوجه‌ها این است که این گوجه‌ها غذا را از نظر ظاهری زیباتر می‌کنند. سپس هنگامی که آب خورشت کم شد و خورشت به روغن افتاد خورشت آماده شده است. شعله گاز را خاموش کرده و آن را در ظرف مناسبی می‌ریزیم. برای تزئین آن نیز می‌توانید سیب زمینی را به هر شکلی که دوست داشتید خرد کنید و سرخ کنید و بر روی آن بریزید. این موارد کاملا سلیقه‌ای است و می‌تواند باشد و یا نباشد!

پلو را نیز در ظرف دیگری می‌کشیم و با زعفران دم کرده آن را تزئین می‌کنیم. به همراه این غذای خوشمزه و لذیذ می‌توانید سالاد شیرازی و سبزی خوردن نوش جان کنید.

سخن پایانی

دیدیم که خورشت تره کردی یکی از غذاهای بسیار آسانی است که به سادگی می‌توانید آن را درست کنید. با درست کردن آن و سرو در کنار خانواده از این لذت ببرید. مواد اولیه آن ساده است و زمان آماده سازی آن‌ها تقریبا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. مدت زمانی که نیاز دارید برای پخت هم ۱۲۰ دقیقه است. این مواد اولیه گفته شده برای ۴ نفر است که شما با توجه به تعداد اعضای خانواده‌تان می‌توانید آن‌ها را نسبت بندی کنید.

اگر که شما هم این غذا را درست کردید و از خوردن آن لذت بردید تجربه‌تان را با در میان بگذارید. نوش جان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =