طرز تهیه هویج پلو

طرز تهیه هویج پلو و نکات مربوط به پخت آن

بازدیدها: 0

سلام به همه‌ی همراهان همیشگی سایت سرآشپز ۹۸ . امروز هم می‌خواهیم در این دستور آشپزی طرز تهیه هویج پلو را یاد بگیریم. پس تا انتهای دستور آشپزی همراه ما باشید.

غذاهای سنتی ایرانی طعمی بی نظیر دارند و در سرتا سر جهان علاقه مندان خاص خودش را دارد. با توجه به فرهنگ ایرانی که در خانه‌ها موج می‌زند انتخاب مادران خانه‌ها برای وعده‌های غذایی درست کردن غذاهای سنتی ایرانی است. یکی از این غذاهای سنتی ایرانی هویج پلو است.

هویج پلو از آن دسته غذاهایی است که شاید هر کسی طعم شیرین آن را دوست نداشته باشد. اما با این وجود خیلی از افراد هستند که هویج پلو را دوست دارند. پس یکی از غذاهای برنامه غذایی آن‌ها هویج پلو است. اگر که قصد داشتید برای مهمانی‌ها و مجالس‌تان از این غذا استفاده کنید؛ در ابتدا مطمئن شوید که مهمان‌هایتان آن را دوست دارند یا نه.

طرز تهیه هویج پلو سخت نیست و به راحتی پخته می‌شود. در ادامه با کمک همدیگر طرز تهیه‌ی هویج پلوی لذیذی را یاد می‌گیریم.

طرز تهیه هویج پلو

در این دستور آشپزی ما برای شش الی هشت  نفر مواد اولیه در نظر گرفته‌ایم. مدت زمانی هم که برای پخت این غذا نیاز دارید دو الی دو ساعت و نیم است.

مواد لازم:

برنج                          یک کیلوگرم

هویج                         یک و نیم کیلوگرم

مرغ                          یک کیلوگرم

شکر                          ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم

پیاز                          یک عدد متوسط

زعفران ساییده شده       یک قاشق مرباخوری

فلفل سیاه                   به میزان لازم

چند نکته در رابطه با مواد اولیه

  • اگر گوشت مرغ در دسترس ندارید و یا تمایلی به استفاده از گوشت مرغ نداشتید می‌توانید از گوشت قرمز نیز استفاده کنید.
  • شکری که در غذا استفاده می‌شود سلیقه‌ای است. دست خودتان است که به چه میزان شیرینی علاقه دارید.
  • برنج هویج پلو را نیز باید ابتدا پس از پاک کردن، چند ساعت در آب و نمک خیس کنید. اگر این کار را انجام ندهید برنج در هنگام پخت ظاهر خودش را از دست می‌دهد.

طرز تهیه هویج پلو

حال که با همه‌ی نکات مربوطه آشنا شدیم بهتر است که به سراغ پختن هویج پلو بریم.

قدم اول:

ابتدا هویج‌ها را پوست می‌گیریم و با رنده درشت آن‌ها را رنده می‌کنیم. همچنین می‌توانید آن‌ها را خلالی خرد کنید. سپس هویج‌ها را با مقداری روغن سرخ کردنی سرخ می‌کنیم.

قدم دوم:

به شکر یک لیوان آب را اضافه می‌کنیم. آنقدر هم می‌زنیم تا شکر کاملا حل شود. سپس آب شکر را به هویج‌های سرخ شده اضافه می‌کنیم و صبر می‌کنیم که یک یا دو جوش بزند.

قدم سوم:

اکنون نوبت این است که مرغ‌ها را بپزیم. برای پختن مرغ‌ها ابتدا مرغ‌ها را با مقداری از آب روی شعله حرارت قرار می‌دهیم تا یکی دو جوش بزند. بعد از اینکه یکی دو جوش زدند به کمک آبکش آب آن‌ها را می‌گیریم. دلیل این کار این است که می‌خواهیم بوی بد مرغ را از بین ببریم.

قدم چهارم:

مرغ‌های مرحله‌ی قبل را مجددا همراه با مقداری آب، پیاز خرد شده و فلفل سیاه روی حرارت قرار می‌دهیم. اکنون صبر می‌کنیم تا مرغ کاملا بپزد. پس از پخت مرغ را ریش ریش می‌کنیم و استخوان‌های آن را جدا می‌کنیم.

قدم پنجم:

ابتدا یک قابلمه‌ی دیگر با اندازه مناسب با مقدار برنج را پر از آب می‌کنیم و روی حرارت شعله قرار می‌دهیم تا جوش بیاید. در همین حین دو قاشق روغن خوراکی را نیز به آب در حال جوشیدن اضافه می‌کنیم.

برنجی که در آب و نمک بود را شسته و در آب در حال جوش می‌ریزیم. صبر می‌کنیم تا برنج جوش بزند و مغز آن نرم شود. منظور از نرم شدن مغز برنج این است که زمانی که برنج را له می‌کنید مغز آن خشک نباشد. بعد از آنکه برنج آماده شد آن را آبکش می‌کنیم و با مقداری آب ولرم آن را شست و شو می‌دهیم تا شوری برنج از بین برود.

برنج آب کش کرده را کنار می‌گذاریم و سپس کف قابلمه مد نظرمان را با روغن چرب می‌کنیم و نان و یا سیب زمینی و حتی خود برنج را در کف قابلمه می‌ریزیم. سپس برنج، مرغ و هویج را به صورت لایه لایه روی همدیگر می‌ریزیم تا مواد آماده شده تمام شود. حال باید صبر کنیم تا هویج پلو دم بکشد. اگر می‌خواهید که هویج پلو بهتر دم بکشد بهتر است که از دم کنی استفاده کنید.

قدم ششم:

بعد از آنکه هویج پلو کاملا دم کشید نوبت آن است که آن را سرو کنید و تزئین کنید.

به عنوان مثال هویج پلو را در دیس زیبایی بکشید و تیکه‌های مرغ را در کنار هویج پلو قرار دهید. اکنون از زعفران دم کشیده کمک بگیرید و با استفاده از برنج زعفرانی دیس هویج پلو را نقاشی کنید. اگر که دوست داشتید می‌توانید از خلال پرتقال یا نارنج و یا زرشک نیز برای تزئین استفاده کنید.

برای اینکه از زرشک برای تزئین استفاده کنید ابتدا مقداری روغن در یک ماهیتابه بریزید و هنگامی که روغن داغ شد، زرشک را در آن بریزید و مدت زمان کوتاهی تفت دهید. از آن‌جایی که هویج پلو غذایی شیرین است، نیازی نیست به زرشک، شکر اضافه کنید.

نکات مربوط به پخت هویج پلو

  • همان طور که گفته شد می‌توان از گوشت قرمز به صورت تکه‌ای و یا چرخ کرده به جای مرغ نیز استفاده کرد.
  • اگر که دوست داشتید به جای ته دیگ، ته چین داشته باشید می‌توانید این کار را انجام دهید. ابتدا نصف لیوان ماست، مقداری زعفران دم شده، نصف لیوان آب جوش، دو عدد زرده تخم مرغ و ۷۵ گرم روغن را با یکدیگر مخلوط کنید و کف قابلمه بریزید. در مرحله‌ی بعد مقداری برنج روی آن بریزید و با قاشق سطح آن را صاف کنید تا کل مایه به خوبی جذب برنج شود. سپس مابقی برنج را مانند قبل، در قابلمه قرار دهید.
  • برای اینکه بوی بد مرغ را از بین ببرید حتما و حتما پوست آن را جدا کنید و سپس آن را استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + یازده =